fredag 18 maj 2012

Knäckebröd!

Igår bakade jag knäckebröd ur boken Knäckebröd, som avnjöts till frukost idag.


Det var lite godare färskt. Men det var gott även idag. Barnet smaskade i sig med stor lust.
Knäckebröd visar sig vara väldigt lätt att baka, blanda ihop ett fåtal ingredienser, låt degen vila en stund. Kavla, nagga och grädda.

I alla recepten i boken står det att man ska grädda i 275 grader, men det fixar i alla fall inte min ugn. Det kanske finns vanliga konsumentugnar som gör det, och nästa gång jag köper spis så ska jag titta efter det (och självrengöringsfunktion!). Nu drar jag igång ugnen på full värme, 250 grader, och varmluftsfläkten, och så räknar jag med att det duger.

Nästa gång ska jag grädda lite hårdare, nu körde jag 5 minuter, så 6-7 blir nog perfekt. Det skulle dessutom vara topping på med hasselnötter, valnötter och mandlar, men det skippade jag. Hade ingen lust att gå och handla, och så blir det förrädiskt mycket kalorier att ta hand om. Sambon är dessutom lite allergisk, det går bra om nötterna har varit i ugnen en stund men den korta stunden räcker nog inte.

Nu har jag matat mina surdegar på morgonen, så ikväll bakar jag surdegsknäcke!


Inga kommentarer: