måndag 21 maj 2012

Rågknäcke

Okej, jag har fastnat för knäckebröd, det blir en period av det nu. Så nu har jag börjat experimentera med inspiration från Falu Rågrut, som jag tycker är det godaste knäcket.

100g ljummet vatten
1 tsk torrjäst (för jag hade ingen färsk hemma)
1/2 tsk salt
120 g rågmjöl

Blanda ihop alltsammans, kavla ut på bakplåtspapper och nagga. Jag körde kruskaveln över degen en gång och det blev ett snyggt mönster. Dra över pappret med degen på en plåt, lägg plast över så den inte torkar.Låt jäsa i en timme (min stod lite längre för ugnen var upptagen, men en timme räcker).

Här står degen i ugnen och jäser en stund. Det är praktiskt att ha deg på jäsning i ugnen, tänder man lampan blir det lagom varmt, och plåten är ur vägen. Men det gäller att komma ihåg att ta bort plasten när man sätter igång värmen om man inte tar ut den medan ugnen blir varm.

Efter 5-6 minuter i ugnen behöver knäcket torka, jag vände det upp och ner och körde på full värme en liten stund, sedan stängde jag av ugnen, stängde luckan och gick en sväng på stan.
Efter det har jag nu satt på ugnen igen på 100 grader för att torka lite snabbare, det var fortfarande mjukt.

Jag har också passat på att baka det ljusa knäcket som jag bakade när jag köpte boken Knäckebröd. Det är fantastiskt gott med en prästost på, jag skippar toppingen med nötter som tidigare.

Rägknäcket är gott och påminner om köpeknäcke. Fast favoriten är det tunna knäcket.

Inga kommentarer: