fredag 26 december 2008

En väldigt God Jul!

Så här på annandagen har magen fortfarande inte hämtat sig från att först inte få speciellt mycket mat, för att sedan kastas in i övertidsarbete på julafton.
Kylskåpet var fullt med mat till julafton, så att ta sig något till lunch dagarna innan blev ett problem. Man har inte stor lust att handla mer mat när man just gjort av med en tredjedel av månadsmatbudgeten på en dag. Om det ens hade fått plats i kylskåpet...

Men på julafton åt vi gott och blev väldigt mätta. Och igår på juldagen slappade vi omkring och gick i kylskåpet mest hela tiden. Det är så lyxigt att alltid ha något gott i räckhåll. Men det är inget bra sätt att leva i längden. Jag måste ha gått upp några kilon.

Givetvis hade jag bakat bröd till jul, mina ljusa vetebröd. Det har strykande åtgång i det här hushållet. Det ska knådas ordentligt så att det inte blir smuligt, annars är det lögn att smöra det.

Vitt bröd av onyttigaste sorten
6 dl vatten i lämplig temperatur
vetemjöl (gärna special) så det blir en bra deg, har ingen aning om mängden faktiskt, typ två litermått eller så...
salt
en påse torrjäst eller ett paket färsk

Blanda och knåda rejält. Låt jäsa 30 minuter.
Dela degen i två delar och lägg i två smorda formar eller direkt på plåten. Jag gillar formar, men det blir kanske lite snyggare utan.
Låt jäsa i 30 minuter igen.
Grädda i 200 grader i 30 minuter eller tills termometern visar 95-98 grader.
Jag har en känsla av att jag kanske skrivit ner receptet tidigare...

Jag fick en bakmaskin i julklapp!
Kenwood BM250, har inte testat den än, håller på att välja recept, men det kommer... Det var min snälla Svärfar och Svåger som skramlat ihop till den. Så jag får väl baka lite till dom... Den har väldigt många inställningar och program, och man kan välja hur stora bröd det ska bli. Jag är lite skeptisk till formen på formen :). den är kort och hög, men jag gissar att brödet inte blir lika högt som formen, utan att det måste finnas plats för att kunna knåda.
Det blir dessutom hål i brödet efter blandargrunkan, men det är väl något som man får leva med.

Nu håller jag på att ömsom leta recept i bruksanvisningen och ömsom på nätet. Alla recept jag hittat än så länge innehåller massor av olika ingredienser och inget av det som jag har hemma. Många innehåller ägg och det gillar inte jag... Jag kanske kan anpassa ett av mina vanliga recept?

Inga kommentarer: