tisdag 30 december 2008

Tredje försöket med eget recept

380 ml kallt vatten + 0,5 msk vatten + 1 msk
2 msk mjölkpulver
650 g vetemjöl
1,5 tsk pulverjäst
+ 1,5 tsk salt
+ 1,5 msk olja
Program 2 - Franskbröd och mörkaste skorpan

Jag lade till mjölkpulver för säkerhets skull och ökade mjölmängden med 50 g.
Franskbröd tar lite längre tid på sig att grädda, så förhoppningsvis stämmer ekvationen...

När degen blev knådad såg den torr ut, då hällde jag i 0,5 msk vatten. Sedan kom jag på att jag glömt salt och slängde i det. Och när den började knåda igen så kom jag på att det skulle vara olja också... Jag fick assistera knådningen lite med slickepotten för att degen snurrade liksom bara runt. Det kanske blev för mycket mjöl den här gången?

Efter en stunds knådande såg degen ganska bra ut så jag gjorde något annat. Plötsligt slamrade det väldigt mycket i maskinen.

Formen hade lossnat. Jag klickade dit den igen. Kontrollerade att det fungerade och vände ryggen till. Det hände igen. Antagligen blev det lite för hård deg. Jag hällde i en msk vatten till och fick assistera knådningen för degen snurrade bara runt. Efter det satt formen kvar som den skulle.

När det var en timme kvar av programmet såg brödet bra ut. Det hade jäst jämnt i formen och var runt och snyggt. Maskinen står fortfarande ovanpå diskmaskinen, och den blev återigen igångsatt medan jag väntade på brödet, så det jäser ordentligt.

Men brödet föll ihop igen. Inte lika mycket som tidigare. Det hände precis i början på gräddningen den här gången. Så det hände väl lite senare än de andra gångerna åtminstone.

Jag tycker ändå att jag kommit en bit på vägen. Nästa gång ska jag använda lite mindre jäst och kanske mer salt. Kom just på att vi använder seltin, och det innehåller mindre salt än vanligt salt, så det kan vara en del av problemet. Jag provar riktigt salt istället!

En sammanfattning:
  • mer mjöl i förhållande till vattnet
  • mindre jäst
  • riktigt salt
  • längre program

så kanske jag snart har knäckt gåtan med brödmaskinen som levererar u-formade bröd.

Så här blev det i alla fall.
Fullt ätbart, men inte lika gott som
mitt bröd brukar vara.

Inga kommentarer: