måndag 29 december 2008

Teorier och ett lyckat bak

Jag tror att den senaste tidens misslyckande med bakmaskinen har med vattenmängden att göra. Degen är helt enkelt för blöt. Det är nog mjölet som inte tar upp så mycket vatten som förväntas av maskinens tillverkare.

Jag har skippat två av ingredienserna. Mjölkpulver och socker är ju torrvaror och i teorin kan det ha betydelse för konsistensen. Jag tänker inte söta brödet, det behövs inte. Så antingen lägger jag till lika mycket mjöl eller så tar jag bort lite vatten. Funderar också på om jag ska minska mängden jäst. En variabel i taget kanske.

Jag har äntligen lyckats med ett bröd!

Finax Ekologiska Pumpabröd kommer med torrjäst och i enkilosförpacking.
Så här gjorde jag:
3 dl kallt vatten
500g brödmix
1 tsk jäst
Program 2 - franskbröd, 1 kg

När programmet var klart så lät jag brödet stå kvar i uppvärmningsläge för det kändes lite obakat på toppen.
Men när jag tog ut det och skivade det så var det helt ok. Vi åt upp halva till frukost. Så det måste vara godkänt även av resten av familjen.



Mitt första lyckade bak i maskinen.
Synd att det var en mix som fixade det.
Men mixen har inte lika mycket vätska i förhållande
till mjölet och jag börjar misstänka att det är problemet.

Inga kommentarer: