fredag 26 december 2008

Första bakmaskinsbrödet

Jorå, bakmaskinen fungerar nog. Men inte receptet.

Jag började med ett bröd på 500g för att jag bara hade ett ägg. Men jag ställde in maskinen på ett kilo, vilket jag kom underfund med efter en stund när degen låg på jäsning. Man kan ju inte ge upp på en gång tänkte jag, och min sambo kom precis hem med ett nytt paket ägg. Så jag tänkte att det är lika bra att baka ett stort bröd med en gång när jag ändå håller på. Och så började jag om.

Jag är hemskt skeptisk mot ägg i bröd. Det hör liksom inte hemma där, men eftersom jag aldrig bakat något i maskin tidigare så ville jag prova ett verifierat recept.

Man slänger i en massa grejer i en speciell ordning i formen, stoppar tråget i maskinen, gör dom rätta inställningarna och väntar tre timmar.

Detta är alla dom rätta grejorna i färd med att blandas.


Så här ser displayen ut. Väldigt förvirrande. Kan det inte bara stå något om vad som händer istället? Eller något slags tidslinje i stil med tvättmaskinen?


Det knådas, låter och piper. Jag tror att den blir förvisad till källaren för det var ett väldigt oväsen, och ska man kunna sova när den bakar så...


Och när man tar ut det ur maskinen så ser det ut så här. Maskinen stod ovanpå diskmaskinen, och det kanske blev lite för varmt där under diskningen. Brödet såg jättefint ut ett tag och sedan föll det ihop och bildade en krater.


Inte nog med kratern på toppen. Man får tydligen leva med hålet efter blandaren i botten. Men å andra sidan så kanske det inte gör så mycket.


Så här ser det ut när det är uppskuret. Lite sockerkaka över konsistensen. Vilket gör mig återigen skeptisk mot ägg i bröd. Det är inte min grej helt enkelt.


Franskbröd med tillsats av ägg















































Limpstorlek1 kg750 g500 g
Ingredienser
Ägg21 plus 1 äggula1
Vatten
knäck äggen i måttskålen
och fyll upp till

380 ml290 ml245 ml
Vetemjöl600 g450 g350 g
Salt1½ tsk1½ tsk1 tsk
Socker4 tsk1 msk2 tsk
Olja1½ msk1½ msk1 msk
Torrjäst1½ tsk1½ tsk1 tsk
Program 1 - grundrecept

Inga kommentarer: