lördag 27 december 2008

Snabbgräddat vitt bröd

Nu går bakmaskinen igen. Den här gången på snabbprogrammet, för jag vill ha färskt bröd till frukost om en timme. Det är visst inte alla maskiner som har snabbprogram har jag sett. Men jag har tur som har fått en lyxmodell.

Idag har jag planerat att baka två bröd till, för att Svärfar och Svåger som gav mig maskinen ska få hembakt ikväll. Vi får se hur det går med det.

Brödet från igår gick inte riktigt hem, Barnet åt men inte Sambon. Han är också skeptisk mot ägg i bröd.

Varför är inte måttet som följer med graderat efter de mått som står i alla recept? Nu har jag mätt och vägt ut 380 ml (380g) på mitt mått och gjort ett märke. Jag har en bra digital våg, annars skulle jag inte göra det.


Snabbgräddat vitt bröd 1kg

380 ml vatten, 32-35 grader, jag funderar på om det inte ska vara varmare...
1,5 msk olja
600 g vetemjöl
(2 msk mjölkpulver)
1 tsk salt
(4 tsk socker)
4 tsk torrjäst
Snabbprogrammet

Det som stå i parentes är valfritt. Fast jag vet inte med sockret, alla recept till maskinen innehåller socker, men jag brukar inte använda det i mina vanliga bröd. Jag har i alla fall uteslutit både mjölkpulver och socker den här gången.

Jag brukar inte ha olja i brödet heller, men nu har jag det för jag har en känsla av att det behövs för att få ut brödet ur formen.

Av någon anledning så står det vegetabilisk olja i alla recept till maskinen. Vem skulle få för sig att använda motorolja? Det är kanske en sådan där konstig amerikansk vana för att slippa bli åtalad?

Jag tycker att maskinen är lite slarvig på att blanda. Igår krafsade jag runt i formen med slickepotten för att lossa mjölet som satt i hörnen, nu tänkte jag testa att inte göra det. Men då satt det lite här och där i maskinen som inte blev inblandat. Det ser ut att vara mjöl med olja på. Jag valde först att inte ha olja i, men ångrade mig när jag tänkte på att ta loss brödet ur formen. Så oljan hamnade ovanpå mjölet.

I och för sig så blandar inte snabbprogrammet lika mycket som det andra programmet. Det kan ha lite med saken att göra.

Jag tog ut brödet lite för tidigt när maskinen pep tror jag. Det hade nog varit bra om det stått en stund till i eftervärmen, för när jag stjälpte upp det sjönk brödet ihop på toppen. Inte så snyggt. Det kanske hade haft lite mer stadga om det stått kvar ett tag till. Det ska definintivt inte vara varmare vatten i degen, då hade det blivit större och det hade inte varit bra.

Nu ska jag leta efter hasselnötsbrödrecept.

Inga kommentarer: