måndag 8 september 2008

Baka på en måndagmorgon?

Jag inspirerades av de knådfria bröden som jag sett, och fifflade ihop en deg;

5,5 dl vetemjöl
1 tsk salt
1 tsk torrjäst
3 dl kallt vatten

Först blandade jag ihop de torra ingredienserna och sedan vattnet. Ingen knådning, men en ganska jämn (nja) degsmetsörja.
Jag har ställt degsmeten i kylskåpet medan jag är på jobbet, så får vi se vad det blir när jag kommer hem.

Jag hoppas att den är metoden ska göra så att det funkar att långjäsa deg mellan arbets- och sovpassen mitt i veckan. På helgen kan man lyxbaka, men i veckan behöver man åstadkomma goda bröd på ett enkelt sätt. Och ett blanda/jäsa/baka/jäsa/grädda-bröd på en vardagskväll känns lite övermäktigt. Om man kan slafsa ihop en deg på morgonen, baka ut när man kommer hem och kanske grädda på kvällen eller morgonen skulle vara perfekt.

Mjuka tunnbröd har jag ännu inte testat. Men det ligger och gnager i min hjärna. Jag kollade in en del fina recept i mina böcker i morse innan resten av hushållet vaknade. Jag kanske inte ska experimentera?

Inga kommentarer: