onsdag 17 september 2008

Grötbröd

Den här helgen har jag bakat grötbröd.

Det går till så att man kokar gröt till frukost som vanligt, och det som blir över blandar man med mer vatten, salt, mjöl och jäst. Och så jäser man ett tag, bakar ut och jäser ett tag till.

Jag glömde bort att jag hade deg på jäsning, så den var nästa på väg över kanten på bunken när jag hittade den. Men det blev finfina bröd i alla fall.

Jag provade först vetegrynsgröt. Jättegod gröt! Det blev ett stort platt bröd, för jag hade för lite mjöl i degen, men det slukade vi fort som attan.

Sedan testade jag korngrynsgröt, men det gick inte hem alls. Men brödet blev väldans gott. Slängde i lite fint rågmjöl också i degen, så det är väl lite nyttigt i alla fall.

Jag tänker nog fortsätta på den här banan, jag lagar ofta lite för mycket gröt. Mannagrynsgrötbröd blir spännande!

Inga kommentarer: