lördag 20 september 2008

Crrrrrrrrrrumpets!

Crumpets är brödpannkakor som man äter med smör och eventuellt marmelad eller liknande. Jag gjorde häromdagen, men jag hade inga ringar att steka dom i så dom blev lite platta...

Jag ska skaffa ringar till nästa gång, såg några roliga på Duka senast jag var där som man ska ha till äggen, men dom kommer nog funka till crumpets också.

Nästa gång ska jag blanda smeten i större skål och så ska jag göra riktigt många och frysa in, för dom är nog bättre än plättar på utflykt.

Jag hade som sagt för liten skål, för degen blev nog fyra gånger så stor i jäsningen.

Crumpets
3 dl mjölk blandas med
1 dl vatten och
1 tsk socker
och värms till 45 grader

4 dl mjöl
1 påse torrjäst
1 tsk salt blandas i en stooor bunke och vätskan hälls i.

Rör ihop till en slät smet. Låt jäsa 45 minuter.

Värm en stekpanna till strax under medeltemperatur, ställ ringar i pannan och häll 1,5 cm smet i dom. Stek tills bubblorna spruckit och ytan har stelnat, vänd och stek lite på andra sidan. Lägg på galler så dom svalnar.

Tydligen ska dom vara goda att rosta i brödrosten. Men mina blev så sladdriga att det inte gick. Men som sagt, man ska ha ringar att steka i och det hade inte jag.

Inga kommentarer: