söndag 7 september 2008

Det senaset baket

Jag trodde att mjuka tunnbröd skulle bli helgens bak, men det blev det inte. Istället satte jag igång med Pain de Martins vetebröd. Läs alltid recepten innan du startar!

Det gjorde inte jag.

Så istället för gott bröd på lördagen sitter jag nu här på söndagen och väntar på att brödet ska svalna. Hade missat att det tog ungefär tre dagar att baka... Och i mitt kök var det lite för kallt för surdegen den här helgen. Räddningen var lampan i ugnen, om jag sätter på den och stoppar in degen så blir det 30 grader därinnne. Lite för varmt, men man kan stänga av lampan efter ett tag, så håller ugnen kvar värmen väldigt länge.

I alla fall följde jag receptet noga, i fredags började jag och imorse var det dags att grädda bröden. Äntligen!

Men. Jag glömde att sätta igång pipfunktionen på termometern, så när jag tyckte att brödet hade varit inne lite väl länge så var det 100 grader i mitten av brödet. Hoppas att det blev bra i alla fall, för det har varit mycket arbete med det brödet.

Nu har jag letat upp ett av mina 15 år gamla recept på surdegsbröd, och det funkade bra på den tiden. Men å andra sidan så hade jag en surdeg med mer fjong.

Jag ska baka mjuka tunnbröd snart. Jag har jagat runt hela stan efter en kruskavel, och hittade den enda på Bikupan. Jag trodde att jag skulle bli tvungen att köpa en kruskavel på leksaksaffären. Micki eller Brio tillverkar små barnvarianter och det kan ju duga i nödfall.

Hoppas jag får tid över till ett bak idag!

Inga kommentarer: