fredag 5 september 2008

Jag ska baka allt bröd själv

Mitt mål är att med en ganska liten insats baka allt brödet som vi äter.

Än så länge köper vi en del, knäckebröd och mjuka tunnbröd till exempel. Och det är en hel del specialbröd som jag inte tänkt på. Korvbröd, Hamburgerbröd, Tortilla etc.

Och insatsen är lite för stor för tillfället, men inspirationen flödar.
Jag har funderingar på en bakmaskin. Till de dagar då inspirationen inte flödar. Och för att det är svårt att få till ett bak när man håller på med livspusslet. Bakningen är hänvisad till helgerna helt enkelt, och då är det mycket annat som ska ordnas också...

Idén kom av att jag stod på affären för femtielfte gången och valde vilket bröd jag tyckte minst illa om. Affärerna har så tråkiga bröd. Allt är likriktat. Men våra affärer i närheten har i alla fall stora bakavdelningar, och det som den ene inte har, har ofta den andre. Och så finns det en ekologisk butik inte allt för långt bort.

Mitt eget bröd tenderar också till att vara lite likriktat, så nu ska jag gå utanför mina egna kunskaper och prova nya saker. Därför experimenterar jag med surdeg och mjukt tunnbröd för tillfället.

Jag har inte slutat köpa bröd, det kommer jag kanske inte att göra. Men efter att ha ätit på samma köpelimpa i en vecka utan att det förändrats alls så blir man lite rädd för vad det är man stoppar i sig.

Inga kommentarer: