tisdag 2 september 2008

Mitt ungefärliga vetebröd

Ljust vetebröd är egentligen ingen konst. Jag följer inte recept utan kastar i vad jag råkar ha i skafferiet. Ibland blir det några andra mjölsorter eller gryn av olika slag.

Min Kitchen Aid är snyggare än den är praktisk, men på grund av sitt utseende får den stå framme i mitt minimala kök. Trots att den totala arbetsytan i köket är 0,9 kvm. Men den tar bara ungefär 6 dl degvätska. Sen börjar degen krypa upp i maskineriet. Specifikationen säger att den ska klara en liter, men det gör den i alla fall inte när man bakar.

Så baket börjar med 6 dl vätska. Oftast vatten. Ibland mjölk, ibland en blandning av vatten och mjölk. Eller det som står i kylskåpet som kan användas, som kesella, creme fraiche, grädde, fil etc.
Ett paket jäst, oftast torkad i mitt fall för att jag trivs med att kunna ha jäst hemma jämt utan att behöva kasta varannan vecka.
Vetemjöl är viktigt, minst 8 dl om man blandar med andra grejor i skåpet. Jag tror att jag brukar använda 2 - 2,5 liter mjöl.
Olja kan man ha i om man vill. Förr trodde jag att det var oljan som gjorde så att brödet inte smulade, men det är inte sant, det är knådningen som gör det.
Salt är viktigt. Annars blir det liksom inte lika gott. En nypa eller två.
Annat som är kul är solroskärnor, sesamfrön, vallmofrön, mjölkpulver om det råkar stå i skafferiet. Har funderat på att prova med majsmjöl någon gång, det blir nog en annan sorts bröd då.

Knåda i maskin. Jag har inte lyckats knåda för länge än. Jäs degen i 30 minuter, baka ut och jäs 30 minuter till. Grädda i 200º i c:a 30 min, tills ugnstermometern säger att brödet är 98º inuti.

Jag misstänker att man kan jäsa degen längre i kylskåpet om man vill, använd kallt vatten i så fall och baka ut med en gång, ställ det sedan över natten i kylskåpet så att det inte går för fort. Jag har inte testat det än, det kanske jag borde.

Inga kommentarer: