tisdag 9 september 2008

Mitt nya vardagsbröd

Brödet som jag började på igår morse blev bra, tror jag. Domen faller vid frukosten. Men det blev lite ändringar på vägen.

Här kommer en kronologisk redogörelse för brödet jag gjorde igår.

7.15
1tsk torkad jäst, 1 tsk salt, 5,5 dl vetemjöl, 3 dl kallt vatten blandades med sked i en liten bunke. Plastade in den och ställde den i kylen.

17.45
Plockade ut degen ur kylen och lät den stå på bänken. Noterade att den kanske var lite lös.

18.15
Oljade en brödform och hällde degen i den. Satte formen i ugnen med lampan på (31º).

18.40
Satt framför ugnen och tittade på när det jäste och kunde konstatera att bubblorna sprack, den var för lös. Hällde tillbaks degen i bunken och hällde i två dl mjöl till. Det var nog lite mycket. Jag hade problem att blanda i mjölet för att degen var så seg, så jag använde degkrokarna på vispen för första gången (har haft vispen några år men inte använt degkrokarna).

18.45
Satte jag tillbaks degen i ugnen med lampan på. Länge såg det ut som att jag hade dödat degen, men...

20.45
... hade den dubblat sin storlek, så jag satte på ugnen. 200º

21.15
Var det 95º inuti brödet så jag tog ut det. Det kanske var lite ogräddat?

21.30
Stoppade jag in brödet i ugnen igen i 20 minuter. Sedan lindade jag in det i en handduk över natten.

Så här ska jag baka det nästa gång
1 tsk torkad jäst
1 tsk salt
7 dl vetemjöl (jag ska väga mängden nästa gång för vetemjöl i dl-mått är ganska oexakt)

Blanda och tillsätt 3 dl kallt vatten. Knåda inte, rör bara ihop till en någorlunda jämn deg.
Häll i en smord brödform eller gör något annat kul av degen, till exempel bullar i plåtmuffinsform. Men glöm inte smöra ordentligt...

Ställ det i kylen medan du går på jobbet. När du kommer hem tar du ut brödet ur kylskåpet och låter det stå till sig lite på bänken i en halvtimme tills ugnen blir varm.
Grädda i 200º i c:a 30 min, tills ugnstermometern säger att brödet är 97º inuti.

Inga kommentarer: