måndag 1 september 2008

Dom äter det

Faktiskt går surdegsbrödet åt därhemma. Men själv tycker jag att det är lite för surt, trots att jag hällde i en skvätt sirap i degen.

Brödet är som mina bröd brukar vara, inte så stora bubblor och ganska smuligt.

Tittade idag på Expressens startsida och där var det en länk till veckobak. Jippi, tänkte jag. Men det var en ganska tråkig sida, jag vill gärna ha en inspirerande text och inte bara några recept som någon klickat ihop.
Fänkålsknutar tänker jag inte göra. Inte så intresserad av fänkålsfrö, det var nog en skräckupplevelse på dagis som orsakade det, för jag tänker ofta på dagis när jag känner smaken, och jag gillar det inte.
Hasselnötsbröd är en favvo. Brukade köpa det i ett bageri på Möllevången i Malmö förr. Men nu finns det allergier i huset man får ta hänsyn till, så kanske om man rostar hasselnötterna först.
Hönökaka skulle definitivt gå åt.
Karingobröd verkar vara mitt vanliga vetebrödrecept som jag ska skriva ner någon gång.
Karljohansbröd. Nej. Inte svamp.

BTW så måste jag baka snart igen. Paulùns "det perfekta brödet" har blivit gammalt och tråkigt och surdegslimpan är lite tjatig. Det perfekta brödet är helt ok. Jag har bakat det två gånger, men jag gillar inte att degen inte är tillräckligt stor för mina brödformar så skivorna blir för små. Man luras att äta fler mackor.
Så det kanske ska bakas ikväll.

Inga kommentarer: