onsdag 3 september 2008

Croissanter

Just nu ligger det 6 croissanter i ugnen och gräddas. Mmm, gottis. Och så väldigt enkelt, ta ut degen, sätt på ugnen, rulla degen. Skjuts in i ugnen!

I alla fall om man köper croissantdeg på burk. Det är den enda sortens croissant som kommer i närheten av de franska. Fast jag har inte testat att göra degen själv någon gång.

Jag var på språkresa i Frankrike en gång och sista kvällen stannade gänget uppe hela natten på stranden och lekte lekar och myste ihop. Det var varmt och väldigt trevligt att alla fick vara med och inte bara "inneklicken". Fast vi övriga var väl som vanligt lite i periferin... Men i alla fall så hade jag sällskap på vägen hem av en kompis och vi gick förbi ett Boulangerie vid femsnåret på morgonen.

Vilka dofter! Jag köpte croissanter med choklad i som precis svalnat till perfekt temperatur. Vi åt dom utanför och var tvugna att gå in två gånger till.

Jag borde ha köpt färskt bröd åt familjen. Dom var inte glada när jag kom. Men å andra sidan åkte jag hem två timmar senare. Men dom bullarna har jag inte glömt.

Jag gjorde egna med köpedeg och Nutella när vi fick 30 gäster för några år sedan. Och dom är omtalade i grannskapet fortfarande. Jag delar gärna med mig av receptet, men jag har märkt att dom mister lite av sin glans när jag avslöjar hemligheten.

Men så här går det till: Gå till närmsta butik och inhandla en burk Nutella. Irra omkring och leta efter croissantdeg ett tag och när du hittar det i kyldisken (ofta i närheten av köttet konstigt nog) så köper du ungefär dubbelt så många som du tror att du behöver.
Hemma igen sätter du på ugnen och låter degen stå på diskbänken en liten stund.
Rulla ut degen och dela enligt markeringarna, lägg en klick Nutella på varje bit och rulla ihop. Vill du ha mindre bullar kan du dela dom en gång innan själva klickandet och rullandet. Grädda enligt anvisningarna på förpackningen.

Garanterad tillfredställelse! Men vänta lite med att smaka på bullarna, Nutellan är varm.

Upptäckte idag att någon nitisk städare har kastat mina evighetsplåtpapper som jag inhandlade på marknad för tre år sedan. Jag hittade bara en stackare när jag skulle baka ut croissanterna. Så antingen får jag vänta i 5 månader på att köpa nya eller köpa till överpris på mataffären. Konstigt nog har jag för mig att jag köpte fem stycken för tre år sedan, jag har bara använt tre, så det borde betyda att det finns två kvar någonstans. Men jag hittar dom inte. Dags att städa skåpet över kylskåpet.

Nu är croissanterna klara, och jag ska väcka resten av hushållet.

Inga kommentarer: